Sankt Annæ Gymnasium
Sankt Annæ Gymnasium
Virtuel undervisning overrasker positivt

Gymnasiet og folkeskolen har nu været lukket i lidt over en uge for at mindske spredningen af COVID-19. Det betyder dog ikke, at undervisningen er sat på hold. Tværtimod. På få dage har lærerne på Sankt Annæ Gymnasium taget forskellige metoder til virtuel undervisning i brug – og det fungerer overraskende godt. Rektor Anette Holst siger:

”Lærerne har været utroligt gode til at omstille sig og opfinde nye metoder i undervisningen. De er gået til det med ildhu, selvom det er en stejl læringskurve, de er oppe imod. Der er selvfølgelig nogle tekniske udfordringer, men vi er overraskede over, hvor godt det går.”

 

Elevdeltagelsen fejler ikke noget!

Gymnasielærer Lars Andersen har prøvet flere metoder af fra sit hjemmekontor. Han har bl.a. sat elever i gang med at lave forsøg hjemme på køkkenbordet i faget naturgeografi. Lars fortæller:

”Jeg oplever en stor deltagelse fra elevernes side og har fået meget fine skriftlige besvarelser på de opgaver, jeg har stillet. Det er særligt interessant, at jeg får svar fra samtlige elever – det er ikke altid normalen i dagligdagens klasselokale.”

 

Videokonferencer samler klassen

Uddannelsesleder og gymnasielærer Erik Mortensen er lykkedes med at lave en online fællestime for sit engelskhold, der netop har startet et nyt forløb op om The Civil Rights Movement. Erik fortæller:

“Eleverne arbejdede sammen i små online grupper og lavede derefter præsentationer i plenum, hvor alle var på en online videokonference. Det krævede lige lidt øvelse i forhold til ordstyring – men det lykkedes!”

 

Tilpasningsdygtige elever klar til eksamen

Lærer Hannes Dau kom på lidt af en opgave, da skolen lukkede. Han skulle netop til at forberede 9. klasse til den praktisk-mundtlige naturfagsprøve, hvor eleverne skal trække et emne og forberede en præsentation i grupper. Hannes fandt heldigvis en online platform, hvor elever kan arbejde sammen og fremlægge deres præsentationer – uden brug af video, så selv dem med dårlig internetforbindelse kan være med.

“Vi havde de første fremlæggelser i torsdags – og det spillede bare. Det er vildt at se, hvor hurtigt eleverne tilpasser sig til de nye vilkår, de står overfor. Mange kunne have stået i klassen og lavet den præcis samme fremlæggelse.”

 

Udrugning af kyllinger – online

I folkeskolens yngste klasser bliver der også prøvet mange metoder af. Jeanette Juncker Bugge, der underviser 4. klasse i natur og teknologi, lægger dagligt små videoer ud med aktiviteter fra sin have – i ægte Søren Ryge-stil. Jeanette fortæller:

”Det var jo meningen, vi skulle ruge kyllinger ud på skolen. Men da skolen nu er lukket, har jeg taget udrugningsmaskinen med hjem. Så lægger jeg løbende videoer ud online, så eleverne kan følge med i udrugningen.”

Eleverne har også hørt om kartoflens historie og avling af bier. Eleverne deltager aktivt og lægger også selv videoer op fra deres hverdag.

”Det er rart som lærer at få videoer fra eleverne, så man kan få en fornemmelse af, hvordan de går og har det. Video er en rigtig god måde at skabe nærvær på – nu hvor vi ikke kan ses i klasselokalet.”

KALENDER OG NYHEDER