Livet i turnébussen er noget af det, mange tidligere sangere ser tilbage på med
gode minder. Blandt andet fordi man kan øve det bedste fra repertoiret.

Turnéerne giver sangerne nogle helt særlige oplevelser både musikalsk og menneskeligt.

Af Henrik Palsmar og Astrid Helmer Mørck

I 1979 rejste pigekoret for første gang til udlandet.

Turnéen til Israel, der var arrangeret af Birthe Højby og rektor Poul Nielsen, blev i mere end én forstand en markering af, at det første hold piger, der blev optaget i 1973 og havde gennemført hele uddannelsesforløbet fra 3. til 9. klasse, nu var et flyvefærdigt kor.

“Jeg tror, at forældrene pressede lidt på og sagde: Hey, pigerne skal også opleve noget,” siger Helle Pedersen, der var med på første turné.

1979 – turné til Israel.

Turnéen kom på plads, blev nævnt i aviserne og “var en ret stor ting”, husker den i dag professionelle sanger.

Året efter rejste koret til Polen, og siden har pigerne med undtagelse af corona-årene hvert år været på en eller flere rejser: De har rejst i Danmark, Færøerne og Grønland og besøgt USA, Canada, Slovenien, Tjekkiet, Ungarn og de fleste af landene i Vesteuropa.

De mest eksotiske mål var Sydafrika i 1998 og Singapore, som Kammerkoret besøgte i juli 2011.

Værker på andre sprog og værtsfamilier

På en korrejse ser man ting, man ikke ville se på en turistrejse med familien. Man bliver modtaget af borgmestre og ambassadører, optræder spændende steder og kommer bag kulisserne i store katedraler og koncertsale. Desuden er flere af værkerne på andre sprog, som får et nyt liv for koret, fordi de opfører dem for et publikum, der selv taler sprogene.

Og tit er pigerne indkvarteret hos lokale familier, hvilket kan være en udfordring, men også en stimulerende oplevelse, som man aldrig glemmer.

“Vi kom i en værtsfamilie i kibbutz, og det var helt fremmed. Vi sang også på hebraisk, og det var en vild oplevelse,” siger Helle Pedersen.

Maja Bar Rasmussen, der sang i koret i 90’erne og blandt andet var på turné i Italien, husker også tidspunkterne uden for koncerterne som tidspunkter, hvor hun gjorde vigtige erfaringer.

“Det gav en følelse af at være voksen. Når vi ikke sang koncerter eller øvede på turnéerne, var der tid til at gå rundt i byen om eftermiddagen med veninder. Det var lidt voksent at rejse med koret uden forældre. Jeg mærkede, at jeg var en af de store, kan jeg huske,” siger hun.

Topplaceringer i korkonkurrencer

For koret som sådan er det vigtigt at prøve nye koncertsteder og ikke mindst at møde andre pigekor for at se, om de nu er på et højere eller lavere niveau end koret selv. Det giver uundværlig inspiration til videre udvikling.

I 2012 stillede koret op i to kategorier i korkonkurrencen World Choir Games
i Cincinnati, hvor de vandt sølv.

I Anne Marie Granaus tid som dirigent har turnéerne ofte omfattet deltagelse i korkonkurrencer, hvor pigerne som nævnt mange gange har opnået topplaceringer.

“Gør vi det for at vinde? Faktisk ikke. Men (næsten) kun for at konkurrere mod
os selv – i bedste atlet-ånd!,” skrev Anne Marie Granau i årsskriftet 2019-20.

Selv om programmet på udlandsturene kan være tætpakket, er der også tid til sightseeing
på berømte steder.
Paris. 1981.
Sidst opdateret 19. april 2024

Bliv en del af vores online fællesskab!

Følg os på vores sociale medier for at holde dig opdateret med vores spændende aktiviteter, begivenheder og de seneste nyheder.
Klik på profilerne herunder og vær med i vores digitale rejse i skolens hverdag.


Sankt Annæ Gymnasium

Gymnasiet

Folkeskolen

Københavns Drengekor

Sankt Annæ Pigekor

Musikalsk Grundkursus (MGK)

Sankt Annæ Big Band

Gymnasiekor

Sankt Annæ Symfoniorkester